En viktig uppgift som vi lärare har är att vidga elevernas världar. Ett sätt att göra det är att använda skönlitteratur som låter dem upptäcka något nytt. När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka är en sådan bok. Många elever är intresserade av andra världskriget, men få vet hur japaner i USA behandlades efter Pearl Harbour. Genom att haka fast i det de känner till och låta dem läsa en bok om något de är intresserade av, som samtidigt ger ett nytt perspektiv, är det förhållandevis lätt att locka till läsning.
I När kejsaren var gudomlig får vi träffa en familj vars liv förändrar totalt. Det är i början av 1942 och deras tidigare så trygga liv i Kalifornien slås sönder. Japan har bombat Pearl Harbour i december 1941 och sedan dess har amerikaner av japanskt ursprung fått det allt svårare. Pappan i familjen har redan förts bort och mamman packar ihop familjens hem. Hon och hennes familj ska fraktas till ett läger. Deras japanska rötter gör dem till fiender. Helt plötsligt är hon inte längre en önskad del av det amerikanska samhället. Maken är redan borta och resten av familjen förs nu till ett interneringsläger i Utah. Vi följer med dem under tågresan och anländer med dem till lägret. Vi följer hur de försöker skapa sig ett liv där mitt i eländet.
Främst är det dottern vi får följa och det gör att När kejsaren var gudomlig är bra läsning för ungdomar, trots att det inte är en ungdomsbok. Möjligen är det stillsamma tempot en utmaning, men boken är ändå intressant och lärorik. Jag har använt boken i kursen Svenska 3, men jag tror att den hade fungerat även i tidigare kurser på gymnasiet. Däremot har jag inte läst den på engelska, men jag kan tänka mig att den går att använda i Engelska 6 och 7.
Om boken
När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka, Albert Bonniers Förlag, (2014), vuxna, 167 sidor
Originaltitel: When the Emperor was Divine Översättare: Ulla Roseen