En av de böcker om läsning och läsundervisning som jag ständigt återkommer till är Aidan Chambers Böcker inom och omkring oss. Ursprungligen utgiven som två separata böcker, men som samlingsvolym 2011 och senast av Gilla Böcker 2014. Det Chambers förmedlar kring boksamtal är att de ska vara välstrukturerade och passa elever av olika slag. Viktigt är också att de inte blir förhör, utan just samtal. Läsningen ska inte vara ett test och läraren ska inte ha ett facit. 

När jag senast läste om Chambers bok insåg jag hur mycket min undervisning påverkats av hans idéer och hur mycket av dem som sitter i ryggraden. Som den klassiska modell han skapat som utgår ifrån fyra frågor:

Vad tycker du om?

Vad tycker du inte om?

Vad undrar du?

Vilka mönster ser du i texten?

Jag brukar dela tavlan i fyra delar och använda symbolerna +, -, ? och sedan försöka mig på att rita en pusselbit som får symbolisera både mönster och koppling i, mellan och utanför texten.

Vad är det då Chambers säger? Att böcker ska finnas tillgängliga, att de ska användas och att eleverna ska få läsa varje dag utan några som helst krav på att redovisa det de läst. Det är grunden för alla elevers läsutveckling. De senaste åren har den fria läsningen fått stå tillbaka för lässtrategier och korrekta svar. Det har mycket troligt förbättrat elevernas läsförståelse, men också gjort läsningen till något instrumentellt och ganska tråkigt. I år har ag infört läsning varje lektion i alla mina svenskkurser. Det tar tid, men jag tycker att det är värt det. Ibland väljer eleverna själva, andra perioder läser vi gemensamt och då är det den boken som gäller. Ibland ber jag någon elev berätta om boken hen läser och ibland har jag med en bok som jag tipsar om.

Chambers skriver också om vikten av högläsning för elever i alla åldrar, om inte annat för att alla ska uppleva samma text samtidigt. Det är också smart med tanke på tiden, som inte sällan är begränsad. Att läraren läser en text högt gör att alla blir klara samtidigt. Inte behöver stressas och ingen behöver sitta och vänta.

I boken finns många konkreta tips på hur läraren kan lägga upp bra boksamtal och jag tycker verkligen att du ska läsa den om du inte gjort det och faktiskt också läsa om den även om du läst den tidigare. Det är bra att bli påmind om viktiga saker ibland och läsning i skolan är helt klart viktiga saker. Samtalsformen skulle också kunna användas i bokcirklar för att få igång lite mer avslappnade och roliga bokprat.


Om boken

Böcker inom och omkring oss av Aidan Chambers, Gilla Böcker, (2014), facklitteratur om läsning, 293 sidor

Originaltitel: Tell Me (Children, Reading and Talk) Översättare: Katarina Kuick


1 kommentar

Läsa och samtala om skönlitteratur – Boktips för unga · maj 3, 2022 kl. 14:03

[…] läsningen jobbar vi med såväl Chambersmodellen som Text och tanke. Vi skuggar också intrigen och bygger tillsammans upp en tankekarta med fokus […]

Kommentarer är stängda.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.