Vi lever i en värld där sanning är något relativt och det märkliga begreppet ”alternativa fakta” vedertaget. Som lärare måste vi stå för det som läroplanen talar om, vilket innefattar demokrati, jämställdhet och inte minst källkritik. Många konspirationsteoretiker vill något helt annat. En intressant ingång till diskussioner om just konspirationer och alternativa sanningar är Tomas Dömstedts lättlästa faktabok som heter just Konspirationsteorier, utgiven av Vilja förlag tidigare i år. Han går där igenom bakgrunden till flera kända konspirationsteorier, som den att månlandningen aldrig ägt rum, eller att covid-19 är ett fabricerat virus och att det är livsfarligt med vaccin.
Att diskutera svåra frågor är en utmaning för lärare, men samtidigt får vi inte undvika det svåra. Genom att använda tydliga böcker, kan vi förmedla kunskap till våra elever. Utifrån de ganska korta kapitel som finns i boken kan de leta vidare på andra ställen, eller så är de korta, tydliga kapitlen fullt tillräckliga. Bland de kapitel som känns extra relevanta och aktuella finns de om judar och de är många, teorin om Eurabia och inte minst Donald Trump. Sedan han blev ledare i USA har synen på politiker och sanning definitivt förändrats i grunden.
Tomas Dömstedt har skrivit en både bra och viktig bok, som på ett konstaterande sätt förklarar varför de konspirationsteorier som presenteras är just konspirationsteorier och inte sanning. Kanske övertygar vi inte alla, men förhoppningsvis några om att de så kallad alternativ fakta faktiskt inte är något annat än fejk.
Till boken finns arbetsmaterial med bland annat diskussionsfrågor, läsförståelsefrågor och skrivuppgifter.
Om boken
Konspirationsteorier av Tomas Dömstedt, Vilja förlag, (2021), 15 +, 80 sidor, LIX 32