Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren är en av de böcker som finns med på Skolverkets läslistor. Det är ett verkligt fint val, de har placerat den på listan för mellanstadiet och ska man läsa boken i klass så är den utmärkt för årskurs fyra. På skolan jag arbetar på nu har läraren haft boken som gemensam läsning under hösten och de har jobbat med boken både på lektioner och som läsläxa. En lärarhandledning kan man hitta HÄR.
Jag själv har använt berättelsen med många olika åldrar och senast var det i ett litet läsprojekt som jag gjorde innan novemberlovet med mina elever i ettan. Bokstaven var R och eftersom min lilla grupp behöver träna lite extra på både språket i allmänhet och ljuden i synnerhet så bestämde jag mig för att göra ett litet minitema kring Ronja. Vi började med att göra klappramsan ”Ronja rider i rasande galopp, rövarna ropar Ronja stopp!” bara som en härmramsa. Klappen som låter som en hel hjord hästar när man får till den, den tar en stund att träna in och är super för koordinationen. Sedan tittade vi noga på omslaget och gissade vad som skulle kunna finnas inuti boken. Veckans fras var ”jag ser” och vi samlade ord i en ordlista. Nästa dag var det dags att inleda med klappen igen och undersökte vi ramsan som var uppskriven på tavlan. Lyssnade efter R och ringade in och försökte förstå orden. Vem är Ronja, vad är en rövare, rasade galopp? Vad är det? Vi fick fylla på med ett litet klipp från YouTube.
Dag tre var det dags att öppna sagoboken. Vi pratade om författaren och illustratören och jag återberättade historien med hjälp av bilder ur boken som jag visade med dokumentkameran. Många tankar om rövare och vänskap blev det och hela lektionen ägnades åt innehållet och elevernas egna kopplingar till sagan (jag lovar att jag inte började att prata om Romeo och Julia men jag är säker på att Ronja skulle funka också på högstadiet, särskilt ihop med valda delar av West Side Story …) Sen var veckan nästan slut och då var det dags att skriva till en bild. Ronja och Birk rider i rasande galopp i skogen och eleverna använde veckans fras och skrev meningar och några färglade bilden vilket kan vara nog så svårt för den som inte har stor vana av att hålla i pennan. Mycket lärande på kort tid och tokengagerade sjuåringar hela tiden.
Barnbarnen ser just nu den klassiska filmen och skräms av grådvärgar och vildvittror. De fick en provsmak av sagan på besöket på Astrid Lindgrens värld i somras och det är fint med sagor som man kan dramatisera och leka med barn i många olika åldrar. På julafton 2024 kommer SVT börja sända den nya filmatiseringen av Ronja Rövardotter som tidigare bara kunnats ses på Netflix. På Viaplay hittar man den mangainspirerade versionen och vill man så kan man läsa delar av boken som seriebok. Jag tycker att den på många vis är riktigt fin, någonstans så kommer alltid Ilon Wiklands fantastiska illustrationer finnas med som det man jämför med. De är oslagbara. Med det sagt så behöver ju inte det ena förta det andra, serieboken är välgjord ibland är det det kortare formatet lockar till både läsning och skrivning. Multimodal undervisning är grejen för en del av mina spec-elever och jag uppskattar mycket att en roman som man läser i klassen kan bearbetas på många lika vis. Multimodalitet är grejen!
Om boken
Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren (text) och Ilon Wikland (bild), Rabén & Sjögren, (1981), 241 s.
0 kommentarer